News and comments from Balad al Sham

Thursday, August 25, 2011

Gaddafis store kærlighed

Det er nogle temmelig bizarre opdagelser, de libyske oprørere gør sig, når de i disse dage gennemgår Gaddafis compound. Her taler jeg ikke kun om oberstens bemærkelsesværdige garderobe og hans sofa, der er udformet som en havfrue af guld. En interessant opdagelse er et fotoalbum fyldt med billeder af den tidligere amerikanske udenrigsminister Condoleeza Rice. Det var hende, der blev berygtet og forhadt i Mellemøsten, da hun sagde, at Israels aggression mod Libanon i 2006 var "fødselsveerne til et nyt Mellemøsten".

Condoleeza Rice besøgte Gaddafi i Tripoli i 2008. Udenrigsministeren og obersten spiste iftar-middag om aftenen i den hellige ramadan-måned.

Dengang var Gaddafi meget glad for sine venner i Vesten - og de var glade for ham, så længe han kunne sikre stabilitet. Men obersten var angiveligt mere end almineligt glad for Condi, hvilket fundet af fotoalbummet indikerer.

I et interview med A Jazeera i 2007 omtalte han Condoleeza Rice (som han omtalte som "Leeza") i meget rosende vendinger. "Jeg støtter min kære sorte afrikanske kvinde," sagde han. "Jeg beundrer hende og er meget stolt over den måde, hvorpå hun læner sig tilbage og giver ordrer til de arabiske ledere."

"Jeg elsker hende højt. Jeg beundrer hende og er stolt af hende, fordi hun er en sort kvinde med afrikanske rødder."

No comments: