News and comments from Balad al Sham

Tuesday, January 22, 2008

En jøde til zionistiske soldater

Her er et digt af Erich Fried, som jeg har oversat til dansk. Jeg synes, det er meget passende under den nuværende aggression imod Gaza. Erich Fried var jøde, og blev født i Wien 1921. Hans forældre blev arresteret og torteret til døde af Gestapo i 1938. Digtet er skrevet i 1988, kort før hans død.

En jøde til de zionistiske soldater , 1988

Hvad ønsker I egentlig?
Ønsker I virkelig at overgå
de som trådte jer ned
for en generation siden
i jeres eget blod
og i jeres egne ekskrementer
Ønsker I at videregive den gamle tortur
til andre nu
i alle dens blodige og beskidte detaljer
med bødlernes brutale fryd
som jeres fædre led?
Ønsker I virkelig at blive det nye Gestapo
det nye Wehrmacht
det nye SA og SS
og gøre palæstinenserne
til de nye jøder?
Velan, da ønsker jeg også,
som jeg selv for halvtreds år siden
for at være en jødedreng blev pint
af jeres bødler,
at være en ny jøde med disse nye jøder
som I gør palæstinenserne til
Og jeg ønsker at hjælpe til at gøre dem til et frit folk
i deres eget land Palæstina
hvorfra I har drevet dem eller hvori I piner dem
I, swastikas lærlinge
I, tåber og historiens skiftere
hvis Davidssterne på jeres flag
stadig hurtigere bliver
til det fordømte symbol med dets fire fødder
som I netop ikke ønsker at se
men hvis sti I følger hver eneste dag.

No comments: